Tuesday, September 10, 2013

Resepi Donat Mudah Dan Cepat

Dah lama saya tak buat donat. Seingat saya, terakhir saya buat donat masa harga mauripan masih 60 sen. Sekarang harga mauripan dah 80 sen. Berapa tahun agaknya ye.

Semalam dalam keadaan cuaca yang sejuk dan hujan mulut teringin sangat nak makan donat panas-panas. Tiba-tiba terbayang donat Big Apple yang comel-comel dan bermacam-macam warna. Oh tidaaaak.......

Nak keluar pergi jusco pun malas dalam keadaan hujan. Selongkar barang-barang di dapur, tepung ada, margerin ada, susu ada. Tapi ada satu bahan yang tak ada. Barang yang paling penting pulak tu. Mauripan tak ada. Aduh.....janganlah tak jadi pulak. Teringin sangat nak makan donat. Dah macam orang mengidam.

Mujurlah rumah berdekatan dengan kedai. Tak sampai lima minit sampai kedai dan berjaya membeli mauripan. Alhamdulillah.......

Selepas membeli mauripan, maka bermulalah proses menguli tepung. Setelah selesai menguli dan mencetak donat tinggallah masa untuk menanti donat kembang dan seterusnya di goreng.

Malangnya setelah menunggu satu jam lebih donat masih tak mengembang juga. Hati dah mula cuak. Apakah ini petanda awal donat tak jadi. Apakah ada bahan yang terkurang.

Boboy pun dah cakap " agaknya donat ni merajuk lah ibu. kan dah lama ibu tak buat donat"



donat yang dah mula mengembang

Tapi saya tetap memujuk hati agar menunggu lagi hingga donat kembang. Alhamdulillah selepas dua jam, donat pun kembang dan sedia untuk di goreng. Seingat saya dulu kalau buat donat taklah menunggu hingga dua jam untuk dia kembang. Tapi kenapa hari ni lama sangat.

Setelah puas memikirkannya, akhirnya saya tau punca donat ni malu untuk membesarkan badannya. Rupanya disebabkan cuaca yang sejuk donat ni tak nak kembang dengan cepat. 

Percubaan pertama tidak berhasil dengan cemerlang. Maka hari ini, saya pun menggigihkan diri untuk buat donat sekali lagi. Setelah saya dapat mengenal pasti punca kegagalan donat semalam mengembang maka hari ini, saya telah mendapat idea baru. Idea supaya donat cepat kembang dan cepat untuk di goreng.

Caranya adalah, setelah donat selesai di uli dan di cetak letak loyang yang berisi donat di atas periuk yang berisi air panas. Wap air panas akan membuat donat cepat kembang. Jadi, kalau hujan dan cuaca sejuk teringin nak buat donat.......kena rebus air dalam periuk dulu ye.

Percubaan kedua berhasil dengan jayanya. Sarah bawa bekal ke sekolah. Kawan-kawan berebut makan. Sedap katanya.


donat gemuk sedang di goreng

Donut yang dah siap tak sempat nak snap. Dah melalut pulak saya ni. Jom tengok resepi yang mudah dan cepat ni.

700 gram tepung gandum
5 sudu besar gula pasir
1 paket mauripan
4 sudu besar margerin
3 sudu besar susu pekat manis
air secukupnya

Caranya......

Satu kan semua bahan. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga sebati. Uli hingga doh mengembang sedikit,

Kemudian cetak donat mengikut bentuk yang du ingini. Biarkan setengah jam atau hingga donat kembang. Setelah donat sedikit kembang, bolehlah di goreng. 

Setelah sejuk boleh di gaul dengan gula castor atau di hias ikut suka hati.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...